Se fule se farka,
Oda megyunk lakni,
Ahol tejet kapni."
A vers szerkezetileg egyertelmuen ket reszre tagolhato. Az elso egyseget az elso es a masodik sor alkotja, a masodikat a harmadik es a negyedik sor. Ez mar a rimkepletbol is vilagosan kiderul: A A B B. A verset az teszi igazan nagy muve, hogy egyszerre tartalmaz szemelyes es altalanos igazsagokat. Ezt mar a felutesnel erzekelhetjuk, a kolto ketszer szolitja meg a bocit, es ezzel tudatja velunk, hogy valojaban nem egy, hanem ket bocirol van szo. Az egyik boci termeszetesen a kolto, akinek szerelmi banata van. Feltuno, hogy az elso szerkezeti egysegben egyaltalan nem talalhatok meg az igek, mar ez is a leulepedettseg, elhagyatottsag erzetet kelti bennunk. De ezt csak fokozzak a ket sorban halmozottan elofordulo oppoziciok. A ket sor mar onmagaban is oppoziciot alkot (van egy boci, aki tarka, de nincsen se fule se farka), a 'fule' szo magashangrendusege is eles ellentetben all a 'farka' szo mely hangrendusegevel, a 'tarka' szo pedig onmagaban alkotja a legerosebb oppoziciot, hiszen egyszerre feher es fekete. Ennyi ellentet nem lehet veletlen, es nem is utalhat masra, mint a szerelem termeszetenek kettossegere, ami Catullus ota minden jelentos szerelmes vers sajatja. Egy embert latunk magunk elott, aki bar 'tarka', vagyis a koltoiseg minden szepsegevel, rutsagaval, oromevel, banataval fel van ruhazva, megis hianyerzete van. Ez a hianyerzet minden beteljesuletlen szerelem sajatja, a kedvese nelkul a kolto sem erzi teljes embernek magat, es ezt vetiti elenk nagyon talaloan egy fuletlen es farkatlan boci kepeben. A masodik szerkezeti egysegben csak fokozodik a maganyossag es az uresseg erzete. Itt jelenik meg a versben szereplo egyetlen ige, ez viszont annal kerlelhetetlenebbul, visszavonhatatlanabbul: 'megyunk'. Az egesz verset atszovo kettosseg itt is megtalalhato. Hiszen szo van egyszer a kolto erzeseirol, amik egytol egyig elhagyjak a koltot, aki mar keptelen arra, hogy eltartsa oket, es elkoltoznek valaki masba, aki meg kepes taplalni oket, vagy 'ahol tejet kapni', es szo van az egesz tarsadalomrol, akiket eddig verseinek tejevel itatott a kolto, es akik szinten mind elpartoltak tole, mivel szerelmi banataban keptelen koltemenyeivel eltetni oket. A masik, az altalanos ervenyu boci maga az elet. Itt az elso szerkezeti egyseg (Boci boci tarka / Se fule se farka) azt jelenti: az elet sokszinu, de nincs semmi ertelme. Felmerulhet a kerdes, vajon miert maradt el a 'de' kotoszo. Persze tisztaban vagyunk azzal, hogy a koltoi nyelv allandoan tomorsegre torekszik, de ebben az esetben masrol is szo van. Nem teljesen egyertelmu ugyanis a 'de' szo hasznalata. Felfoghatjuk ugy is, hogy itt eppen arrol van szo: az elet sokszinu MERT nincsen semmi ertelme. Hiszen ahogy valami ertelmet, celt kapna, maris sokkal egysikubb lenne, sok mindennek lecsokkenne a szerepe, esetleg teljesen ertelmet vesztene, megsemmisulne. Ez egy ujabb kettosseg, amit a kolto nem old fel, mindenki kedve szerint ertelmezheti, de mindenesetre feltar egy olyan lehetoseget, hogy az elet ertelme esetleg eppen az elet ertelmetlensegeben rejlik. A masodik szerkezeti egyseg egyertelmuen a fentiekben mar emlitett 'megyunk' ige kore csoportosul. Ez a resz (Oda megyunk lakni / ahol tejet kapni) termeszetesen a halalra vonatkozik. Rendkivuli jelentosege van itt a tobbes szam elso szemelynek, vagyis mi mindannyian 'megyunk', mi mindannyian meghalunk. Pontosan ez az, ami orokervenyuve teszi a verset, hiszen a halal kerdese mindig foglalkoztatta az embereket, es ameddig lesznek emberek, mindig is foglalkoztatni fogja oket. A vers tehat orok problemat feszeget, es vegul is arra jut, a halal az eletnel egy nyugodtabb vilagot biztosit majd, 'ahol tejet kapni', tehat ahol nem kell megfejni az elet tehenet ahhoz, hogy boldogok lehessunk. Itt tehat kozvetve megiscsak kiderul, mit tart a kolto az elet igazi celjanak: hogy faradozva, olykor aldozatokat hozva vegul is boldogok legyunk. Ez a vers mondanivaloja, orok tanulsaga, ami ebbe a jatekos formaba ontve olyan meggyozoen szakad ki a versbol, hogy meltan sorolhatnank ezt a koltemenyt a legmaradandobb muveszi alkotasok koze. Olvassuk el a verset meg egyszer:
"Boci boci tarka,
Se fule se farka,
Oda megyunk lakni,
Ahol tejet kapni."
1 comment:
Tok jo ez a vers elemzes de mint mindig a verselemzo felreertelmez egy par lenyeges dolgot,
Most nem fogom elemezni de azert nekem ez a versike mast is sugal, nem csak az elet es halal, no meg a szerelem orokos csatajat, a romantika kora mar reg lehunyt.
A mai vilagban a versike megfelehet egy gazdasagi illetve penzugyi elemzesnek is. (gondoljunk csak a penzugyi helyzetunkre, gondolom sokan egyetertenek velem)
Post a Comment